דילוג לתוכן

דוח חוק חופש המידע 2016

חזרה

מינהל סחר חוץ

מינהל סחר חוץ מגבש ומוביל את מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל, במטרה להגביר את התחרותיות של התעשייה הישראלית ולמצב את תדמיתה החדשנית בשווקים הבין לאומיים. במסגרת פעילותו לקידום הסחר והיצוא עוסק המינהל בסיוע לתעשייה הישראלית בהעמקת הפעילות בשווקים קיימים ובפתיחת שווקים חדשים.

המינהל מפעיל מערך של 41 נספחים מסחריים בפריסה עולמית, הנמצאים במדינות היעד של הייצוא הישראלי כמו גם בארגונים הכלכליים הבין לאומיים, אשר תפקידם לסייע לתעשייה הישראלית בשווקי חו"ל במגוון דרכים, למשל: ייזום פעילויות, ארגון משלחות, תערוכות ועריכת סמינרים מקצועיים, פתיחת דלתות בחברות וגופי ממשל בשווקי היעד, ליווי חברות בשלבי הכניסה לשווקים וכן סיוע בנושאי רגולציה, פתרון חסמי סחר ונושאים אחרים.

המינהל יוזם ומנהל מו"מ על הסכמי סחר חדשים, מעדכן באופן שוטף הסכמי סחר קיימים, פועל OECDWTO להסרת חסמי סחר ומייצג את מדינת ישראל בארגונים הכלכליים הבינלאומיים ובנציגות ישראל לאיחוד האירופאי. המינהל מפעיל מערך של כלים וקרנות המסייעים לחברות ישראלית לפעול בחו"ל. בין הכלים - תכנית כסף חכם המסייעת לפריצה לשוק חדש, קרן הפרויקטים והמכרזים הבינ"ל המסייעת לחברות לגשת למכרזים ולהקים בטא סייט שיווקי, תכנית הודו-סין-יפן המסייעת בהקמת נציגויות שיווקיות בשווקים אלה, ותכנית המאגדים, המסייעת להקמת מתקן הדגמה שיווקי בינ"ל.
בנוסף המינהל פועל מול מוסדות פיננסיים בינלאומיים, להגברת החשיפה של התעשייה הישראלית.
המינהל עורך סקרים ומשובים על השירות שהוא מעניק ללקוחותיו, מפיק לקחים ומיישמם. למינהל פעילות ענפה במרחב המקוון - באתרים, בבלוגים וברשתות החברתיות. המינהל לסחר חוץ עורך סקרים כלכליים וסטטיסטיים בתחום פעילותו.

 

יעדי המינהל

  • הגדלת וגיוון היצוא (סקטוריאלי וגיאוגרפי(
  • הגדלת מספר החברות היצואניות

 

אגף קידום היצוא

הנספחים המסחריים מבצעים מגוון פעילויות במהלך השנה, במטרה לענות על צרכי התעשייה הישראלית המשתנים, ובדגש על היתרון היחסי במדינת היעד.
ב-2015 בוצעו על ידי מערך הנספחים כ-900 פעילויות לקידום היצוא הישראלי.
ב-2015 טופלו 4,415 פניות שהגיעו מ 1,172- חברות לכלל הנספחויות והנציגויות באמצעות המערכת הממוחשבת ERM .
לקראת סוף שנת 2015 נבחרו 3 נספחים מסחריים לפתיחת שלוש נספחויות כלכליות חדשות: בסין (צ'נגדו(, בצ'ילה (סנטיאגו( ובפרו (לימה(. אנו מעריכים כי במהלך 2015 תיפתח גם נספחות מסחרית מלאה בניירובי (קניה).

 

אגף מדיניות סחר והסכמי סחר בין לאומיים

פעילויות האגף למדיניות והסכמי סחר בשנת  2015

  • המו"מ לשדרוג ההסכם לאזור סחר חופשי (אס"ח) עם קנדה הושלם וההסכם המעודכן צפוי להיחתם ב2016 -.
  • המו"מ על הסכם אס"ח עם פנמה הושלם, וההסכם צפוי להיחתם ב-2016
  • עדכון הפרק החקלאי בהסכם עם אפט"א כמעט והושלם וצפוי להסתיים במהלך 2016.
  • המו"מ על הסכם אס"ח עם אוקראינה חודש והתקיים סבב נוסף של המו"מ.
  • התקבלה החלטה הדדית לפתיחת מו"מ על הסכם אס"ח עם סין.
  • הושלם סקר היתכנות על כינון הסכם אס"ח עם איחוד המכסים של רוסיה, בלארוס, קזחסטן, ארמניה וקירגיסטן.
  • הושלם סקר היתכנות על כינון הסכם אס"ח עם וייטנאם 2016.
  • האגף היה שותף פעיל במו"מ עם האיחוד האירופי על כללי מקור חדשים לכלל מדינות אזור הים התיכון הצפוי להימשך ב-2016.

במסגרת הפעילות בארגון הסחר העולמי (WTO) הושלם השנה הסכם ה-ITA למתן פטור ממכס על 200 מוצרי תקשורת ואלקטרוניקה.
כמו כן ישראל הצטרפה למו"מ ה-EGA (Environmental Goods Agreement) למתן פטור ממכס למוצרים התורמים לסביבה. מו"מ זה נמצא בעיצומו וצפוי להסתיים במהלך שנת 2016. בתחום ה-OECD נעשתה פעילות בכל הוועדות המקצועיות באחריות המשרד תוך קידום נושאים בעלי חשיבות למשרד והמשך הפעילות להנגשת תוצרי העבודה של הארגון בין השאר באמצעות הבלוג.
בוצעו שימועים בשני נושאים מרכזים של המשרד: סחר ותעסוקה. בשני המקרים נקבעה כי ישראל עומדת בכל המחויבויות של תהליך ההצטרפות. היינו שותפים מרכזיים בבחינה המקרו כלכלית על
ישראל (EDRC ) שהתרכזה הפעם בנושא תחרות.

 

מערך כלי סיוע לתעשייה

> תכנית הודו סין יפן - הקמת נציגות שיווקית בהודו סין או יפן. במהלך 2015 ניגשו לתכנית 16 חברות ואושרה תמיכה ל-11 חברות בהיקף 14.2 מלש"ח. בשנת 2015 השנה נפתחה האפשרות לפתיחת נציגות ביפן במסגרת התוכנית ו- 2 חברות אושרו בשוק זה.

> תכנית "כסף חכם" - סיוע לפריצה לשוק חדש לאחר השקה מוצלחת בשנת 2014 במהלך 2015 הוגשו  293בקשות (מתוכן 21 למקצה הייעודי(. מתוך הבקשות שהוגשו אושרו 140 בקשות בהיקף כספי של 38 מלש"ח.

> תכנית מאגדי תשתית - הקמת מתקן הדגמה שיווקי בינ"ל במקצה שנערך בשנת 2015 זכה מאגד סייבר המיועד לקום ביפן בתמיכה בסך 2.4 מלש"ח. המאגד מורכב משש חברות טכנולוגיה מובילות שבחרו בשוק היעד היפני כדי להציג טכנולוגיות סייבר והגנה ישראליות.

> קרן הפרויקטים והמכרזים הבינלאומיים - בטא סייט שיווקי והגשה למכרז בינ"ל בקול הקורא שיצא בשנת 2015 הוגשו  15בקשות ואושרו 2 בהיקף של 807 א׳ ₪.

בסה"כ אושרו תמיכות לפרויקטים בהיקף של כ- 55.4 מיליון שיינתנו כסיוע על ידי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה.

 

פעילות מול מוסדות פיננסיים בינ"ל

מערך כלי סיוע פועל מול המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים באופן שוטף על מנת לקדם את עבודתם והשתתפותם של החברות הישראליות בארגונים חשובים אלו. בשנת 2015 נחתם הסכם עם קרן IFC מקבוצת הבנק העולמי לשת"פ בתוכנית TECHEMERGE במטרה לקשר חברות ישראליות בעלות פתרונות טכנולוגיים מוכחים עם לקוחות בשווקים מתעוררים. בשלב ההשקה, תכנית TECHEMERGE תקשר בין חברות חדשניות בתחום טכנולוגיות הבריאות מרחבי העולם ובין ספקי שרותי בריאות הודיים מובילים, במטרה לשפר את הגישה לשרותי בריאות איכותיים בהודו.

 

סימנייה